Luminus geeft vanuit de eigen ervaring met een elektrische bedrijfsvloot tips aan fleet managers

De fleetmarkt evolueerde de afgelopen jaren aan een snel tempo. Fleet managers hebben hun handen vol om hun vloot te beheren en tegelijkertijd mee te zijn met de nieuwste ontwikkelingen. An Van Waes, Mobility manager bij Luminus en Product Manager B2B Energy Solutions Elien Ottoy geven hun kijk op de markt en op de uitdagingen die ons te wachten staan.

In de eerste helft van 2024 waren een kwart (24,5%) van de nieuwe auto’s elektrisch. Dat is een stijging van 8% in vergelijking met de eerste helft van 2023. Ook bij de bedrijven is de elektrische wagen helemaal doorgebroken. Dat brengt volgens An Van Waes heel wat uitdagingen met zich mee voor de fleet managers. “Bij Luminus zijn we al vijf jaar bezig met de elektrificatie van onze vloot. Tot 31 december 2021 hadden onze mensen de keuze uit een brandstofwagen of een volledig elektrische wagen, daarna konden ze alleen nog kiezen uit een breed gamma elektrische wagens. Tegen het einde van dit jaar rijdt 80% van onze bestuurders elektrisch. Elektrisch rijden is dus helemaal ingeburgerd. In al onze categorieën zijn er nu wagens met een rijbereik van minstens 400 kilometer. Dat is dus geen issue meer. Trouwens… 400 kilometer aan één stuk in de auto zitten is niet verantwoord. Zelfs onze sales mensen doen zo’n grote afstanden niet zonder te stoppen. Wat er wel leeft zijn de bekommernissen over bijvoorbeeld de terugbetaling van het thuisladen en het publiek laden of over de installatie van een laadpaal. Mag ik overal laden? Wat als mijn pasje niet werkt? Enzovoort.”

Change management

Bij Luminus werd tijdens het project van de elektrificatie van de vloot sterk ingezet op change management. “In 2019 hebben we de beslissing genomen om, in het kader van de filosofie van ons bedrijf, naar een CO2-neutrale vloot te gaan. We hebben toen al aangekondigd dat vanaf 2022 iedereen een elektrische wagen zou moeten kiezen. De mensen die in die tussenperiode al voor een elektrische wagen kozen, kregen een hoger budget en een laadpaal thuis. Dat heeft ervoor gezorgd dat een aantal mensen versneld voor een elektrische auto kozen.”

Luminus wil op de markt van de producten en diensten voor elektrische wagens ook iets betekenen voor zijn klanten. “Dus moesten we het zelf eerst grondig testen om vanuit die ervaring onze klanten verder te kunnen helpen met de juiste oplossingen”, zegt An Van Waes.

An Van Waes

Bedrijven die bezig zijn met de elektrificatie van hun vloot krijgen van haar het advies om voldoende aandacht te besteden aan change management. “Dit is van groot belang. We moeten veel aandacht besteden aan communicatie, en bijvoorbeeld uitleggen waarom we overstappen naar een elektrische vloot en wat er allemaal komt kijken bij elektrisch rijden. Het is ook belangrijk om mensen enthousiast te maken voor de overstap door hen de mogelijkheid te geven om het zelf te ervaren. Ik raad hen ook steeds aan om het gezin mee te nemen in het keuzeproces, zij hebben immers vaak ook wel iets te zeggen in de keuze van de volgende nieuwe bedrijfswagen. Maar wie met een elektrische wagen gereden heeft, is vaak meteen overtuigd.

Daarnaast zou ik adviseren om de constructeurs en leasingmaatschappij(en) waarmee uw bedrijf samenwerkt te challengen en te kijken welke diensten u al of niet in het leasecontract opneemt. Vandaag zie ik nog steeds grote prijsverschillen tussen de leasemaatschappijen. Onze laadoplossingen bijvoorbeeld hebben wij bewust niet in het leasecontract opgenomen. Het komt erop aan om een goeie partner te vinden die het volledige ecosysteem van laadpas en laadpalen kan beheren.”

Er was in de gespecialiseerde media nogal wat te doen rond het CREG-tarief. “Vandaag betalen wij al onze medewerkers voor hun thuislaadsessies terug aan hetzelfde tarief. Het is immers praktisch gezien onmogelijk om voor iedere medewerker na te gaan wat zijn effectieve werkelijke tarief is, hoewel we onze medewerkers in principe volgens dat werkelijke tarief zouden moeten terugbetalen”, zegt An Van Waes.

“Naar de toekomst toe hoop ik dat de overheid duidelijke richtlijnen geeft. Die moeten fair zijn voor de medewerker, ze mogen geen extra werk opleveren voor de fleet managers en ze moeten ervoor zorgen dat het ook voor de laadpaalbeheerders en de energieleveranciers werkbaar blijft. Ook intern bekijken we met de eMobility-collega’s momenteel mogelijke oplossingen hiervoor.”

Operationele leasing

Net zoals de meeste grote bedrijven werkt Luminus met het systeem van operationele leasing, waarbij voertuigen worden beheerd door leasingbedrijven. Het is de populairste vorm van financiering voor bedrijfswagens, en blijft terrein winnen. Wellicht heeft de onzekerheid rond de restwaarde van elektrische auto’s daar iets mee te maken. De leasemaatschappij biedt transparantie over de totale eigendomskosten en neemt de risico’s – zoals de restwaarde van de auto – op zich. “Ik hoor wel dat leasingmaatschappijen ongerust zijn over de restwaarde. Auto’s die nu op de tweedehandsmarkt komen zijn wel oké, maar je hebt nieuwe modellen die een groter rijbereik hebben en maar evenveel kosten. Waarom zou iemand dan nog een elektrische auto tweedehands kopen? Dat zien we weerspiegeld in de prijszetting van de leasingmaatschappijen. Ik vermoed dat ze de restwaarde eerder laag inschatten om zo zichzelf te beschermen”, vertelt An Van Waes.

Car policy

Een heel belangrijk gegeven bij de elektrificatie van een vloot is natuurlijk de Car Policy. Wat moet daar volgens fleet manager An Van Waes zoal instaan? “Je moet in de eerste plaats goed nadenken over wat je als bedrijf wil. Is mijn laadinfrastructuur op kantoor of op mijn bedrijfssite voldoende? Wil ik publiek laden toelaten en maak ik daar een onderscheid tussen traag laden en snel laden, in België en in het buitenland? Wat is het budget om een laadpaal te installeren bij mijn medewerkers thuis? Wat gebeurt er met de laadpaal als iemand uit dienst gaat? Wat als iemand verhuist? Wat als iemand zijn laadpas verliest? Hoe ga ik dat opnemen in het algemeen budget? Doe ik dat bijvoorbeeld via een cafetariaplan? Over al die dingen moet je goed nadenken.”

Fleet managers die nu lichtjes in paniek schieten kunnen op hun beide oren slapen. Luminus heeft online oplossingen die fleet managers van A tot Z ontzorgen. Product Manager B2B Energy Solutions, Elien Ottoy, is er gerust in. “Wij proberen vooral mee te denken met onze klanten. We brengen geen producten of diensten op de markt die achteraf misschien nutteloos blijken te zijn. Zo hebben we een aantal tools zoals het Luminus Fleet Platform die de fleet manager op verschillende vlakken kunnen helpen. Stel dat er een laadpaal geplaatst moet worden bij een medewerker, dan kan de Fleet Manager met één klik op het Luminus Fleet Platform een uitnodiging aan zijn medewerker sturen en dan doet de werknemer al de rest via ons online platform. De bestelling, de keuze van de paal, waar de paal geplaatst moet worden, wat de technische aspecten zijn van de installatie, wanneer de installatie zal plaatsvinden, … Alles wordt door Luminus beheerd samen met de werknemer. De fleet manager moet enkel nog de offerte goedkeuren. En wil de fleet manager meer zicht hebben op het laadgedrag van zijn medewerkers? Ook daarbij kunnen onze verschillende tools helpen.”

Laadpaal migreren

Naarmate er meer elektrische wagens op de markt zijn duiken er ook nieuwe en meer specifieke vragen op. “Het is geen uitzondering dat iemand die bij ons komt werken al een laadpaal heeft. De vraag is dan hoe we die laadpaal kunnen migreren naar ons systeem”, vertelt Elien Ottoy. “Een andere vraag die we regelmatig krijgen is ‘Wat als mijn partner ook elektrisch rijdt? Moeten we dan twee laadstations installeren?’ We kunnen dan de laadpaal zo aanpassen dat iemand anders dezelfde laadpaal kan gebruiken.”

Luminus Management Platform

Hoe kan Luminus concreet helpen om de laadoplossingen te beheren? Daar weet Elien Ottoy alles over. “We hebben een online oplossing, het Luminus Management Platform, waar alles geautomatiseerd verloopt. Zodra een laadpaal operationeel is, kan de fleet manager alles opvolgen via ons platform. Via die weg zorgen we onder meer ook voor de terugbetalingen van het thuisladen. Kortom, we ontzorgen de fleet manager volledig.”

Toekomstige uitdagingen

Elien Ottoy

Naar de toekomst toe werkt Luminus momenteel bijvoorbeeld aan een energy management systeem via een app. “We zetten daar sterk op in en zullen er de volgende maanden mee naar buiten komen”, zegt Elien Ottoy. “Een andere uitdaging is de terugbetaling van thuisladen. Nu is het praktisch gezien nog niet mogelijk om daarvoor het werkelijke tarief te hanteren in plaats van het gemiddelde CREG-tarief, ook al zou dat in principe wel moeten. Maar van zodra dat wel lukt, moeten we onze systemen aanpassen. Een ander gegeven is dat fleet managers steeds meer een duidelijk inzicht willen in wie, wanneer en waar laadt om hun bestuurders eventueel te sensibiliseren om de kost naar beneden te halen of om fraude te voorkomen. Ook hier werken we volop aan oplossingen.”

De fleet manager is niet altijd meer bereid om alle kosten op zich te nemen en daarom wordt er steeds meer gewerkt met een zogenaamd cafetariaplan. “Zo kan de werknemer bijvoorbeeld zijn extra bonus of zijn dertiende maand omzetten in een laadoplossing. Dit bespreken we al met enkele klanten, en hoewel het nog geen standaarddienst van Luminus is, kijken we ernaar uit om dit in de toekomst aan te bieden”, legt Elien Ottoy uit. “Luminus ontwikkelt haar producten en diensten op basis van wat de klanten nodig hebben.”

Op vlak van fiscaliteit zijn er voorlopig geen nieuwigheden. De maatregelen die in 2020 gecommuniceerd werden blijven van kracht. “Maar als de nieuwe regering een fiscale hervorming doet of – in het extreme geval – bedrijfswagens afschaft dan heeft dat uiteraard een grote impact”, zegt Elien Ottoy.