Als fleet manager beheert u het liefst alle laadstations van uw medewerkers op één centrale plaats. Om het overzicht te bewaren, heeft Luminus een handig digitaal platform ontwikkeld dat alle info verzamelt. Maar wat als een werknemer bijvoorbeeld thuis al een laadpaal heeft staan van een andere provider? Goed nieuws: die kan nu ook gemakkelijk geswitcht worden!
Bij het overschakelen naar een elektrische bedrijfsvloot, komen vaak heel wat vragen rond laden naar boven. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als uw medewerker al een laadpaal heeft? Luminus kan u daarbij helpen via een CPO-switch.
CPI, CPO en MSP
Bij de elektrificatie van uw bedrijfsvloot hebt u drie verschillende diensten nodig: een CPI, een CPO en een MSP. Een woordje uitleg:
Een CPI (Charge Point Integrator) is het makkelijkst te omschrijven als de installateur van de laadoplossingen. Uiteraard doen ze meer dan dat. Ze analyseren de noden van uw bedrijf, uw budget, de capaciteit van uw stroomnet, enzovoort. Na de installatie zorgen ze meestal ook voor het onderhoud van de laadpalen.
Een MSP (e-Mobility Service Provider) zorgt voor de laadpassen waarmee uw medewerkers hun elektrische wagen kunnen opladen bij hen thuis of aan een publieke laadpaal. Net zoals een bedrijfswagen vroeger een tankkaart had, heeft die nu een laadpas aan boord. Die laadpas kunnen de medewerkers enkel gebruiken bij laadpalen van beheerders (CPO) met wie de MSP een overeenkomst heeft.
Een CPO (Charge Point Operator) beheert een netwerk van laadpalen en zorgt voor de hele administratie die komt kijken bij elektrisch rijden. Denk aan het terugbetalen van thuisladen of overzichten van laadbeurten. Een CPO biedt meestal een beheerplatform aan waar gebruikers makkelijk alle informatie kunnen terugvinden.
Luminus combineert deze drie diensten en zorgt voor een alles-in-één-laadoplossing.
Wat als u al over een laadpaal beschikt van een andere operator?
Met CPO-Switch neemt Luminus de bestaande laadoplossing over. De bestaande software interface wordt dan gemigreerd naar het Luminus Beheersplatform. Afhankelijk van het type laadstation kan dit zelfs vanop afstand gebeuren. En anders gaat een technieker langs om de nodige aanpassingen te doen.
Stel dat een van uw medewerkers al over een laadstation beschikt van zijn vorige werkgever, dan zorgt Luminus ervoor dat de terugbetaling van de thuislaadsessies net hetzelfde gebeurt als bij een medewerker met een Luminus laadpaal. Dat geldt natuurlijk ook voor bedrijven die niet tevreden zijn van hun huidige CPO en voortaan al hun laadstations willen beheren via het Luminus beheersplatform.
Voor vrijwel elke vraag heeft Luminus een oplossing. Ook wanneer een bedrijf bijvoorbeeld nieuwe laadstations wil plaatsen van Luminus, maar er al een aantal in bezit heeft van een andere provider. Die kunnen op een eenvoudige manier allemaal beheerd worden via het Luminus-platform. Of stel dat u uw bestaande laadstations beschikbaar wil maken voor uw bezoekers of voor werknemers zonder bedrijfswagen. Ook daar bestaat een oplossing voor.
De voordelen voor fleet managers en facility managers
Fleet managers hebben vandaag hun handen vol met de elektrificatie van hun vloot en alles wat daarbij komt kijken. Extra werk om bestaande laadpalen te vervangen, is dus niet wenselijk. Met CPO-Switch kunnen bestaande laadstations bij medewerkers thuis rustig blijven staan. En ook de terugbetaling van het thuisladen zal voor elke medewerker op dezelfde manier gebeuren, of het nu om een nieuwe of een bestaande laadpaal gaat. Bovendien kan de fleet manager alle laadpalen beheren op slechts één platform.
Ook voor facility managers kan de impact van een elektrische bedrijfsvloot groot zijn. Zij worden bijvoorbeeld aangesproken om ervoor te zorgen dat alleen de juiste personen kunnen opladen. Het spreekt voor zich dat zoiets makkelijker is als alle laadoplossingen op één platform terug te vinden zijn. Zowel oudere als nieuwe laadstations kunnen vanop een zelfde plek beheerd worden. Op datzelfde platform kan de facility manager alle data beheren via een real-time toegang. Op die manier kunnen onregelmatigheden heel snel opgespoord en verholpen worden. Ten slotte kan u er zelfs voor kiezen om betaald laden toe te laten op de laadstations van uw bedrijf. Dat kan nuttig zijn als het bijvoorbeeld gaat om een retail- of horecazaak.
Is een CPO-switch in alle gevallen mogelijk?
Eind juni 2024 voerde Luminus al 115 succesvolle CPO-switches uit, waarvan twee op het bedrijf en 113 bij medewerkers thuis. Ondanks dat succes is het spijtig genoeg niet mogelijk om alle merken of modellen van laadstations op de markt om te schakelen. Uiteraard zal Luminus eerst de mogelijkheid van een migratie onderzoeken.
Belangrijk om weten is ook dat Luminus enkel de CPO-switch doet, maar bijvoorbeeld niet de eventuele garantie of het onderhoudscontract op de laadpaal overneemt. Luminus zal wel instaan voor een diagnose van alle mogelijke softwaregerelateerde problemen.