Dit zijn de uitdagingen voor fleet managers in 2025

Er beweegt wat op de fleetmarkt. De elektrificatie van de bedrijfswagens is amper bij te houden. Dat brengt heel wat uitdagingen mee. Om uw behoeftes als fleetmanager beter te begrijpen, organiseerden we onlangs een rondetafelgesprek met enkele fleetverantwoordelijken. De interessantste uitdagingen én manieren om deze te tackelen, lijsten we voor u op. 

Uitdaging 1: De beste thuislaadoplossing. Zijn slimme laadkabels interessant als alternatief voor de vaste laadpaal?

Een van de grootste vraagstukken blijkt het thuisladen. De dagen dat een simpele laadpas voldoende was, zijn voorbij. Werknemers verwachten flexibele en gebruiksvriendelijke oplossingen om hun elektrische bedrijfswagen vlot op te laden.

Als uw medewerker uitsluitend aan publieke palen laadt met een laadpas, lopen de kosten op. . Bovendien is het ook niet goed voor de batterij van de wagen om altijd via snelladers te laden. Een vaste laadpaal lijkt daarom misschien de meest logische – en groene – keuze, maar er zijn ook alternatieven, zoals slimme laadkabels. Die vergen geen zware investeringen in vaste infrastructuur.

De meningen van de fleet managers in het rondetafelgesprek waren verdeeld. Slimme laadkabels zullen vaste laadpalen nooit vervangen, maar de twee kunnen wel perfect naast elkaar blijven bestaan. De kabels vormen bijvoorbeeld een ideale oplossing als je werknemers hebt die over de grens wonen, want je mag geen laadinfrastructuur installeren in het buitenland. Ook voor werknemers die in een appartement wonen, zijn ze ideaal. Fleet managers die een groot personeelsverloop hebben, zien de voordelen van een slimme laadkabel ook in. Al is het natuurlijk wel zaak om te vermelden dat Luminus ook een migratie kan doen.

Uitdaging 2: Flexibiliteit in laadmogelijkheden

Niet iedere medewerker heeft hetzelfde laadpunt nodig. Een werknemer met een eigen woning én oprit heeft andere behoeften dan een medewerker die in een appartement in de stad woont. De hardware – zoals het type laadpaal – speelt een minder belangrijke rol dan de software erachter. Een goed softwaresysteem zorgt nu eenmaal voor inzichten in het laadgedrag van uw medewerkers. Inclusief details zoals het tijdstip en de laadduur. Zo’n systeem kan helpen om verbruikskosten nauwkeuriger te berekenen en te beheren, en biedt bedrijven meer grip op hun energiekosten.

Als we vragen of het een goede zaak is om alle medewerkers dezelfde laadpaal te geven, vindt de overgrote meerderheid van niet. De fleet managers vinden het belangrijk dat medewerkers hun eigen laadoplossing kunnen kiezen. Het belangrijkste is dat het platform gestandaardiseerd is en de data’s verzameld zijn.

Uitdaging 3: Een transparant terugbetalingssysteem

Er blijft vaak onduidelijkheid rond de terugbetalingsmethoden voor thuisladen. Betaalt u uw medewerkers terug op basis van de werkelijke kost of volgens het CREG-tarief?

Minister van Financiën Vincent Van Peteghem kondigde onlangs aan dat u uw medewerkers voorlopig gewoon via het CREG-tarief kunt terugbetalen. Deze tijdelijke oplossing blijft van kracht tot de technologie het toelaat om de werkelijke kosten nauwkeuriger te bepalen. 

Voordelen en nadelen van het CREG-tarief

Het CREG-tarief biedt een vast bedrag per kWh en zorgt voor eenvoud in administratie. Het nadeel hiervan is echter dat het niet altijd overeenkomt met de werkelijke kosten, wat kan resulteren in te hoge of te lage terugbetalingen. Vooral als de energieprijzen fluctueren, kan dit verschil flink oplopen. Dat kan zowel voor bedrijven als medewerkers nadelig zijn.

Voordelen en nadelen van een terugbetaling van de werkelijke kosten

Terugbetaling op basis van werkelijke kosten biedt een eerlijker beeld van de uitgaven en in principe moet dat ook wettelijk, maar dit kan complexer zijn om te managen. Het vereist namelijk dat medewerkers hun energiekosten secuur bijhouden en dat fleet managers deze data systematisch verwerken. Om dit efficiënter te maken, zijn er softwareoplossingen die automatisch de verbruiksdata bijhouden en koppelen aan de juiste medewerker. Dat verlicht de administratie aanzienlijk.

De fleet managers waarmee we in dialoog gingen, haalden aan dat het moeilijk was om een werkelijk tarief terug te vinden bij werknemers met een variabel of dynamisch tarief. En een bijkomende digitale meter is natuurlijk weer een extra kost.

Uitdaging 4: Hergebruik en installatie bij nieuwe medewerkers

In een organisatie met veel personeelswissels is het efficiënter om laadpassen of slimme laadkabels te gebruiken. Zo kan een laadmogelijkheid van een ex-collega makkelijk aan een nieuwe medewerker worden toegewezen, zonder dat hiervoor een volledig nieuwe installatie nodig is. Dit soort flexibiliteit bespaart niet alleen kosten, maar reduceert ook onnodige afvalproductie.

Nagenoeg alle ondervraagde fleet managers zouden een laadoplossing van een ex-werknemer willen hergebruiken voor een nieuwe collega en zijn bereid hiervoor een servicekost te betalen. Luminus biedt die migratieservice aan en herinstalleert op uw vraag een bestaande laadpaal op een nieuw adres.

Conclusie

Fleet managers staan voor een uitdagende toekomst waarin flexibiliteit, databeheer en kostenefficiëntie essentieel zijn. De snelle evolutie van EV-technologie en de veranderende behoeften van werknemers vragen om innovatieve oplossingen die meebewegen met de tijd. Met een partner zoals Luminus kunt u alvast rekenen op de nodige ondersteuning.