De energietransitie heeft een impact op de nettarieven die bedrijven en gezinnen betalen. De netbeheerders dienen de komende jaren miljarden te investeren in het elektriciteitsnet. Dat resulteert in hogere nettarieven voor elektriciteit. Voor bedrijven aangesloten op het middenspanningsnet loopt de verwachte stijging op tot 41%.
Wat zijn nettarieven?
De nettarieven – die worden aangerekend via uw energiefactuur – zijn de kosten die u betaalt om elektriciteit of aardgas tot bij uw onderneming te brengen. Ze dekken de investeringen die netbeheerdersdoen voor de aanleg en het onderhoud van de distributienetten. Tegelijkertijd dekken de nettarieven ook de transmissiekosten die Fluvius op zijn beurt aan Elia, de transportnetbeheerder, betaalt.
De nettarieven vormen naast de heffingen en de eigenlijke energiekost een aanzienlijk deel (een vierde) van de energiefactuur. Ongeacht bij welke leverancier uw bedrijf klant is, de nettarieven blijven steeds dezelfde.
Kunnen de distributienetbeheerders hun tarieven zomaar zelf bepalen?
Het is de VREG (Vlaamse Regulator voor Elektriciteit en Gas) die jaarlijks bepaalt wat het inkomen uit de nettarieven mag zijn van de distributienetbeheerders. Op basis daarvan maken deze tariefvoorstellen die door de VREG moeten worden goedgekeurd. Het is de taak van de regulator om erover te waken dat bedrijven en gezinnen niet meer betalen dan nodig.
De VREG voerde in mei een openbare raadpleging over de tariefmethodologie voor de periode 2025-2028. Eind 2024 zijn de nieuwe nettarieven bekend.
Waarom een stijging?
We gebruiken met zijn allen steeds minder aardgas en steeds meer elektriciteit. Dat heeft uiteraard een grote impact op het elektriciteitsnet. De distributienetbeheerders staan de komende jaren dan ook voor grote investeringen om die energietransitie mogelijk te maken. Dat zal onvermijdelijk leiden tot hogere nettarieven.
Wat omvatten de voorstellen van de VREG voor een nieuwe tariefmethodologie?
Een billijke vergoeding voor de netbeheerders moet hen in staat stellen om het nodige kapitaal aan te trekken voor de investeringen. De kapitaalkostenvergoeding wordt nu jaarlijks aanpasbaar om de evoluties op de financiële markten te kunnen volgen.
Een inkomstenregulering plafonneert de inkomsten van elke netbeheerder in functie van de gemiddelde kostenevolutie. Bijkomende prikkels moeten zorgen voor een productiviteitsverbetering en meer efficiëntie.
Een voorschotmechanisme moet de grote financieringsbehoeften helpen opvangen.
Er komen financiële stimulansen om de kwaliteit van de dienstverlening van de netbeheerders op peil te houden.
De in 2023 ingevoerde nieuwe nettarieven voor elektriciteit, inclusief het capaciteitstarief, worden verder gezet. Er komen aanpassingen met het oog op de recente ontwikkelingen op vlak van flexibiliteit en opslagsystemen.
Welke impact mogen we verwachten?
Voor kmo’s aangesloten op het laagspannings- en lagedruknet evolueren de nettarieven gelijkaardig aan die van gezinnen. De verwachte stijging van de nettarieven voor elektriciteit op basis van de huidige voorstellen zou ongeveer 23% zijn ten opzichte van 2024. Dat is een niveau dat gelijkaardig is aan de nettarieven in 2018 en 2019.
Beter nieuws is er voor de nettarieven voor aardgas. Die zouden dalen met ongeveer 9%.
Ook voor (grotere) bedrijven die aangesloten zijn op het middenspanningsnet stijgen de nettarieven voor elektriciteit in 2025. Een bedrijf met een elektriciteitsverbruik van 160 MWh per jaar, een toegangsvermogen van 95 kVA en maandpieken van gemiddeld 70 kW betaalt in 2025 naar verwachting 41% meer dan in 2024.
Een kmo met een aardgasverbruik tussen 110.000 en 120.000 kWh per jaar zal in 2025 gemiddeld 10% minder betalen dan vandaag.
De toekomst ziet er beter uit
De grote investeringen die de komende jaren worden gedaan in de distributienetten moeten zich later wel terugbetalen. De energietransitie zorgt ervoor dat we overschakelen op goedkopere hernieuwbare energie. Dat moet op termijn tot een lagere energiekost leiden en een daling van onze elektriciteitsfactuur.