Stijgende nettarieven: impact op bedrijven en de energietransitie

De energietransitie heeft een impact op de nettarieven die bedrijven en gezinnen betalen. De netbeheerders moetende komende jaren miljarden investeren in het elektriciteitsnet om de energietransitie en de stabiliteit van het net te waarborgen. Dat resulteert in hogere nettarieven voor elektriciteit voor alle Belgische ondernemingen.

Wat zijn nettarieven?

De nettarieven – die worden aangerekend via uw energiefactuur – zijn de kosten die u betaalt om elektriciteit of aardgas tot bij uw onderneming te brengen. Ze dekken de investeringen die netbeheerders doen voor de aanleg en het onderhoud van de distributienetten. Tegelijkertijd dekken de nettarieven ook de transmissiekosten die Fluvius op zijn beurt aan Elia, de transportnetbeheerder, betaalt.

De nettarieven vormen naast de heffingen en de eigenlijke energiekost een aanzienlijk deel (een vierde) van de energiefactuur. Ongeacht bij welke leverancier uw bedrijf klant is, de nettarieven blijven steeds dezelfde.

Kunnen de distributienetbeheerders hun tarieven zomaar zelf bepalen?

Het is de Vlaamse Nutsregulator die jaarlijks bepaalt wat het inkomen uit de nettarieven mag zijn van de distributienetbeheerders. Op basis daarvan maken deze tariefvoorstellen die door de Vlaamse Nutsregulator moeten worden goedgekeurd. Het is de taak van de regulator om erover te waken dat bedrijven en gezinnen niet meer betalen dan nodig.

De Vlaamse Nutsregulator voerde in mei een openbare raadpleging over de tariefmethodologie voor de periode 2025-2028. Eind 2024 zijn de nieuwe nettarieven bekend.

Waarom een stijging?

We gebruiken met zijn allen steeds minder aardgas en steeds meer elektriciteit. Dat heeft uiteraard een grote impact op het elektriciteitsnet. De distributienetbeheerders staan de komende jaren dan ook voor grote investeringen om die energietransitie mogelijk te maken.

Wat omvatten de voorstellen van de Vlaamse Nutsregulator voor een nieuwe tariefmethodologie?

Een billijke vergoeding voor de netbeheerders moet hen in staat stellen om het nodige kapitaal aan te trekken voor de investeringen. De kapitaalkostenvergoeding wordt nu jaarlijks aanpasbaar om de evoluties op de financiële markten te kunnen volgen.

Een inkomstenregulering plafonneert de inkomsten van elke netbeheerder in functie van de gemiddelde kostenevolutie. Bijkomende prikkels moeten zorgen voor een productiviteitsverbetering en meer efficiëntie.

Een voorschotmechanisme moet de grote financieringsbehoeften helpen opvangen.

Er komen financiële stimulansen om de kwaliteit van de dienstverlening van de netbeheerders op peil te houden.

De in 2023 ingevoerde nieuwe nettarieven voor elektriciteit, inclusief het capaciteitstarief, worden verder gezet. Er komen aanpassingen met het oog op de recente ontwikkelingen op vlak van flexibiliteit en opslagsystemen.

Welke impact mogen we verwachten in Vlaanderen?

De Vlaamse Nutregulator voerde in mei een openbare raadpleging over de nieuwe tariefberekening voor de periode 2025-2028.Vandaag kennen we de nettarieven voor Vlaanderen.

Kmo’s aangesloten op het laagspannings- en lagedruknet betalen vanaf 2025 gemiddeld 33% meer aan nettarieven dan in 2024. Voor bedrijven op middenspanning is dat gemiddeld 39% meer. De nettarieven voor aardgas kennen een zachtere stijging van 5%. 

Maar wat betekenen die percentages concreet? We geven je van elke situatie een voorbeeld.

  • Een stijging van 33% voor laagspanning

Een kmo op laagspanning met een jaarlijks elektriciteitsverbruik van 30 MWh en een gemiddelde maandpiek van 15 kW betaalt in 2025 € 654 meer aan nettarieven ten opzichte van vorig jaar. 

  • Een stijging van 39% voor middenspanning

Een bedrijf op middenspanning met een jaarlijks elektriciteitsverbruik van 160 MWh, een toegangsvermogen van 95 kVA en maandpieken van gemiddeld 70 kW betaalt in 2025 gemiddeld € 2.428 meer aan nettarieven ten opzichte van vorig jaar.

  • Een stijging van 5% voor aardgas

Een kmo met een jaarlijks aardgasverbruik van 116.280 kWh betaalt in 2025 € 51 meer aan nettarieven ten opzichte van vorig jaar.

De aanpassing van de nettarieven in Brussel

Voor Brussel werkt Brugel momenteel nog de nieuwe tariefmethodologie uit die vanaf 2028 van toepassing zou moeten zijn. Tot dan blijven dezelfde principes voor de nettarieven gelden als voorheen. Luminus houdt je op de hoogte wanneer de nieuwe nettarieven gekend zijn. 

De aanpassing van de nettarieven in Wallonië

In 2024 heeft de Waalse Energiecommissie CWaPE een nieuwe tariefmethode voorgesteld voor de periode 2025-2029. Vooral voor de nettarieven voor elektriciteit zouden daarbij sterk stijgen. De krant L’Echo schat dat die in 2025 voor industriële kmo’s (2 GWh per jaar) gemiddeld met 31% zullen stijgen en voor ondernemingen die jaarlijks 50 GWh verbruiken met 10%.

De belangrijkste aanpassing voor professionele klanten heeft te maken met het capaciteitstarief:

De maandelijkse piek zal dan 2/3de uitmaken van het totale tarief (tegenover 25% voordien).

De jaarlijkse piek, die berekend wordt op basis van de hoogste verbruikspiek van de 12 laatste maanden, bedraagt dan nog een derde van het totaal.

De toekomst ziet er beter uit

We betalen vandaag dus hogere nettarieven, maar de grote investeringen in de distributienetten moeten zich later wel terugbetalen. De energietransitie die met de verhoogde tarieven gefinancierd wordt, zorgt ervoor dat we overschakelen op goedkopere hernieuwbare energie. Dat moet op termijn tot een lagere energiekost leiden en een daling van onze elektriciteitsfactuur.