Hoeveel kost een elektrische vloot mijn bedrijf echt?

Sinds zijn komst heeft de elektrische auto al heel wat inkt doen vloeien. Hij heeft dan ook tal van voordelen, met als belangrijkste dat er geen CO2-uitstoot of andere vervuilende stoffen worden geproduceerd. Geen enkele onderneming mag dan ook de kans laten liggen om deze voertuigen aan haar wagenpark toe te voegen. Maar wat zijn de voordelen en hoeveel kost het?

Duurdere aankoop, lagere totaalkosten?

Een elektrische wagen is in aankoop duurder dan een auto met benzine- of dieselmotor. Voor een voertuig van een ‘klassiek’ merk betaalt u gemiddeld tussen de € 25.000 en € 50.000. Dit bedrag kan oplopen tot meer dan € 70.000 voor de exclusievere modellen.

Daartegenover staat dat de gemiddelde elektriciteitskost om een elektrisch voertuig thuis te laden met een wallbox tussen de € 3 en € 5 per 100 kilometer bedraagt, in vergelijking met zo’n € 10 (maart 2025) aan brandstof voor diesel- of benzinevoertuigen.

Wanneer u 15.000 km per jaar rijdt, betaalt u afhankelijk van het voertuigmodel de volgende bedragen voor brandstof:

  • Ongeveer € 600/jaar voor een elektrische wagen als u die enkel thuis of op het werk oplaadt.
  • Tussen 800 en 1.000 euro voor een elektrische wagen als u geregeld ook aan (snel)laadpalen onderweg oplaadt. 
  • Ongeveer € 1.657,5 voor een benzinevoertuig (verbruik van 6,5l/100 km tegen € 1,70 per liter benzine).
  • Ongeveer € 1.521 voor een dieselvoertuig (verbruik van 6l/100 km tegen € 1,69 per liter diesel).

Interessante fiscale aftrek

Wanneer u als onderneming een volledig elektrische wagen aankoopt, bedraagt de aftrekbaarheid 100%. Datzelfde percentage geldt ook voor de kosten voor de aankoop en plaatsing van laadpalen.

Omdat er geen CO2-uitstoot meer is, wordt ook het voordeel van alle aard lager, evenals de verkeersbelasting en de belasting op de inverkeerstelling. In Vlaanderen wordt u zelfs volledig vrijgesteld van deze belastingen.

Weet ook dat het elektriciteitsverbruik voor het opladen van de wagen wordt beschouwd als brandstofkost en dus voor 100% aftrekbaar is.

Let op! Sinds 2023 krijgt u nog maar 50% fiscale aftrek voor brandstofwagens, vanaf 2026 alleen nog fiscale voordelen voor elektrische wagens. Die voor brandstofwagens zijn dan volledig afgebouwd.

“Veranderingen in het financieel en fiscaal kader betekenden jaarlijks wel een paar honderdduizend euro verschil voor een bedrijf van onze schaal.”

An Van Waes
Luminus Fleet manager

De prijs van laadpalen 

De populariteit van elektrische wagens vraagt uiteraard om voldoende laadinfrastructuur, dus in de prijsafweging van een elektrische bedrijfsvloot mogen laadpalen niet ontbreken. Uw onderneming betaalt tussen € 1.500 en € 3.500 voor de aankoop en installatie van een slimme laadpaal die beantwoordt aan de criteria voor de aftrekbaarheid. Want vergeet vooral niet dat bedrijven tot 100% van de totale kosten kunnen aftrekken. 

  • Vergeet niet de gebruiker te verwittigen dat residentiële laadpalen met een vermogen van 5 kVa of meer geregistreerd moeten worden bij de netbeheerder, om boetes te vermijden.

Vlaamse laadpalenverplichting sinds 1 januari 2025

Goed om te weten: sinds 1 januari 2025 moeten bestaande parkeerterreinen in Vlaanderen bij niet-residentiële gebouwen met meer dan 20 parkeerplaatsen minimaal twee laadpalen hebben. Dit geldt dus voor de meeste grote winkels, bedrijven en organisaties met eigen parkeerplekken. Voor nieuwbouwprojecten zijn de eisen strenger: hier geldt een verplichting van minstens twee laadpunten op parkeerterreinen met meer dan 10 plaatsen. Daarnaast moet één op de vier parkeerplaatsen voorzien zijn van voorbekabeling. Lees er meer over op de website van de Vlaamse overheid. 

U kunt de laadpalen op uw bedrijfssite ook publiek toegankelijk maken waardoor externe personen hier hun wagen kunnen laden. Hierbij kunt u zelf de herlaadprijs bepalen. Als u publiek toegankelijke laadpalen installeert aan bijvoorbeeld winkelcentra, supermarkten, winkels en kantoren, zijn die bovendien 100% aftrekbaar.

Wil u graag meer informatie over de oplossingen voor elektrificatie van uw wagenpark of over de mogelijkheid tot het plaatsen van een laadinfrastructuur?

Beschikt u over een publieke parking die vaak gebruikt wordt en wil u daar snelladers plaatsen? Ook daar kan Luminus u bij ondersteunen. Luminus kan immers investeren in de installatie van snelladers op uw site. Daarbij geniet u niet alleen van extra klanten op uw bedrijfssite, maar ook van een extra bedrag bij elke laadsessie. Pas op: dit aanbod is onderworpen aan bepaalde voorwaarden. Ontdek of uw bedrijfssite in aanmerking komt voor deze regeling.

Conclusie: veel voordelen op lange termijn

Een elektrische wagen gaat veel langer mee dan een auto met benzine- of dieselmotor. Bij aankoop moet u misschien nog wat meer neertellen, maar in ruil kunt u veel langer genieten van uw wagen. Op de batterijen hebt u gedurende minstens 160.000 km en 8 jaar garantie. Dat houdt ook een bepaalde vermindering van de autonomie in. Bovendien kan de beheerssoftware van de motor en van de batterij geregeld geüpdatet worden om de prestaties van het voertuig te verbeteren. Door de groei van de elektrische mobiliteitsmarkt verschijnen er ook steeds nieuwe modellen met toegankelijke prijzen. En bovenop alle financiële troeven heeft een elektrische bedrijfsvloot nog meer voordelen.

Positief en duurzaam imago 

Consumenten vinden het almaar belangrijker dat de ondernemingen waar zij voor kiezen oog hebben voor duurzame ontwikkeling. Een ecologisch wagenpark aanleggen is een uitstekende manier om een groen imago op te bouwen.

Gunstige Total Cost of Ownership 

Aan de kassa betaalt u momenteel nog iets meer voor elektrische bedrijfswagens, maar op lange termijn zijn ze veel voordeliger. De lange levensduur van elektrische auto’s, de beperkte onderhoudskosten en de fiscale voordelen zorgen dat een elektrische bedrijfsvloot goedkoper uitkomt dan één met brandstofwagens. 

Aangepast leasesysteem 

Er bestaan handige leasingformules voor elektrische wagens én laadpalen, wanneer die bij de werknemer worden geplaatst. De kosten voor het laden thuis worden gefactureerd en vervolgens terugbetaald aan de werknemer in functie van diens gebruik. Voor ondernemingen die liever zelf geen elektrische bedrijfswagens aankopen zijn er dus ook flexibele opties.

Lees ook ons artikel: Een aangekocht (elektrisch) wagenpark of toch maar leasen?