De kogel is door de kerk: de federale overheid bouwt tussen 2023 en 2026 de fiscale voordelen voor niet-elektrische bedrijfswagens af en gaat dus voor een volledige elektrificatie van de bedrijfsvloot. Wat dit concreet betekent voor uw bedrijfswagens? Luminus zorgt voor de begeleiding richting die groenere toekomst.
De bedrijfswagen vandaag
In België staan we bekend om ons grote aantal bedrijfswagens, met een onmiskenbaar effect op onze dagelijkse mobiliteit. Volgens de meest recente gegevens staan er in België zo’n 595.000 auto’s geregistreerd als bedrijfswagen. Dit maakt ongeveer 11% uit van het totale wagenpark in het land.
De elektrische fleetmarkt in België maakt momenteel een indrukwekkende groei door. Zo is het aantal elektrische bedrijfswagens in de afgelopen twee jaar vervijfvoudigd, wat wijst op een duidelijke verschuiving richting elektrische mobiliteit binnen bedrijven. In de eerste helft van 2024 was 24,5% van de nieuw ingeschreven auto’s volledig elektrisch, een stijging van 8% ten opzichte van het voorgaande jaar.
Internationaal gezien doet België het ook goed: ons land staat op de vierde plaats wereldwijd voor de maturiteit van elektrisch rijden, met een score van 70/100. Deze ontwikkelingen tonen aan dat België stevig inzet op de transitie naar elektrische voertuigen en daarmee een belangrijke speler is op de wereldmarkt.
Een inhaalbeweging op het vlak van infrastructuur
Het belangrijkste obstakel voor een grootschalige overschakeling op korte termijn, was lang de schaarste in aangepaste infrastructuur. Er waren te weinig laadpunten. Maar daar is de laatste jaren een sterke inhaalbeweging bezig. Uit de meest recente cijfers van EV Belgium blijkt dat ons land eind juni 72.000 publiek toegankelijke laadpunten had, waaronder 3.970 snelladers, voor een vloot van 250.000 elektrische voertuigen. Hoewel Noorwegen, Zweden, Denemarken en Nederland beter scoren, houdt de Europese ranglijst geen rekening met een belangrijke factor: België heeft naast de publieke infrastructuur een groot aantal thuisladers.
Ongeveer 80% van de Belgen heeft thuis de mogelijkheid om een laadpaal te plaatsen. Wie dat niet kan, laadt best op kantoor zijn elektrische wagen op.
Let op: als u kiest voor modellen met een vermogen vanaf 5 kVa geldt er een registratieplicht bij de netbeheerder. Meld uw laadpalen in Vlaanderen aan bij Fluvius en in Wallonië bij Ores of Resa. Vanaf 1 januari 2024 staan er fikse boetes op deze vergetelheid.
Er was lang weinig keuze in elektrische auto’s op de markt, maar dat verandert aan een sneltempo. Fabrikanten schakelen al een tijdje een versnelling hoger in hun productie van 100% elektrische wagens.
Diezelfde fabrikanten zijn zo bedreven in het produceren van kosteneffectieve brandstofauto’s dat ze nog steeds blijven inzetten op die technologieën. Het produceren van elektrische wagens is ingewikkelder en de afzetmarkt leek vooralsnog te klein voor de nodige investeringen. Dat is natuurlijk een vicieuze cirkel die enkel doorbroken kan worden wanneer het grote publiek om elektrische wagens begint te vragen. De politiek moet daarin, samen met grotere ondernemingen, het voortouw nemen. De volledige elektrificatie van de bedrijfsvloten is daarin een belangrijke schakel.
“We hebben ons wagen aanbod daarom uitgebreid naar niet conventionele fleetmerken.”
An Van Waes
Fleet manager Luminus
Vroegere bezwaren tegen elektrisch rijden, zoals de beperkte actieradius van e-cars en de limiet van het elektriciteitsnet, wegen niet meer door. Zo rijdt een elektrische wagen gemiddeld 300 tot 450 km na een oplaadbeurt. En volgens Synergid, de federatie van netbeheerders, is het Belgische stroomnet klaar voor 1,5 miljoen elektrische wagens op de baan.
De toekomst van ‘fossiele’ en elektrische bedrijfswagens
In België zullen vanaf 2026 alleen salariswagens met een nuluitstoot fiscaal aftrekbaar blijven. Enkel 100% elektrische auto’s of voertuigen op waterstof dus. Tegelijkertijd wordt de aantrekkelijke fiscaliteit voor bedrijfsauto’s met verbrandingsmotoren versneld afgebouwd. Die vergroening van het bedrijfswagenpark koppelt de minister meteen aan een uitgebouwd en versterkt mobiliteitsbudget.
De fiscale aftrekbaarheid van diesel- of benzinewagens wordt afgebouwd tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025, om daarna helemaal te verdwijnen. Ook de maandelijkse CO2-bijdrage van brandstofauto’s stijgt jaar na jaar. De TCO (Total Cost of Ownership) van ‘fossiele’ bedrijfswagens blijft continu stijgen, terwijl die van elektrische auto’s stabiliseert of zelfs daalt.
In 2023 daalde de fiscale aftrek van uw hybride en brandstofwagens naar 50%. Vanaf 2026 is er geen fiscale aftrek meer voor uw hybride en brandstofwagens. Elektrische wagens blijven 100% aftrekbaar. Thuislaadpalen zijn tot € 1.500 fiscaal aftrekbaar. De installatie van publiek toegankelijke laadpalen aan bijvoorbeeld winkelcentra, supermarkten, winkels en kantoren is voor 200% aftrekbaar. Lees er meer over op de website van de overheid.
“De emissienormen zorgen voor een stijging van de kosten en de daling van de fiscale voordelen van brandstofwagens. Dit kan voor een bedrijf een verschil maken van honderden duizenden euro’s.”
An Van Waes
Luminus Fleet manager
Luminus zet dan ook in op totaaloplossingen waarmee u stap-voor-stap overschakelt op een volledig elektrisch wagenpark, inclusief de installatie van laadpalen en begeleiding bij vergoedingsmogelijkheden . We voegen ook de optie toe aan het leasecontract, om huurwagens te leveren wanneer uw werknemers langere reizen moeten maken.
Groene bedrijfswagens = duurzame mobiliteit voor iedereen
Het is logisch: als we bedrijfswagens vergroenen, wordt de algemene mobiliteit in België een pak duurzamer. Ze nemen immers meer dan de helft van het totale aantal motorvoertuigen in en maken de meeste kilometers. Met een 100% elektrische bedrijfswagenvloot kan de CO2-uitstoot en de luchtvervuiling op de Belgische wegen halveren!
Daarnaast heeft de omschakeling naar elektrische bedrijfsauto’s nog een paar aanzienlijke gevolgen:
- De industrie volgt. Er komt meer keuze in kwalitatieve, mooie en betaalbare elektrische wagens.
- Bedrijfswagens vragen om een aangepaste infrastructuur in steden en gemeenten, waardoor ook particuliere gebruikers gemakkelijker overschakelen.
- Elektrische bedrijfswagens komen op de tweedehandsmarkt terecht aan lagere prijzen, waardoor ze bereikbaar worden voor privépersonen met een beperkter budget.