Veel bedrijven kiezen er tegenwoordig standaard voor om hun personeel elektrische wagens aan te bieden en de variatie aan geschikte modellen wordt almaar groter. Ontdek hoe de markt evolueert en wat dat betekent voor uw plannen om een elektrisch wagenpark aan te leggen.
Lichte bedrijfsvoertuigen en de opkomst van vrachtwagens
De kleine bestelwagens hebben hun weg al gevonden naar de elektrische automarkt. Renault was het eerste merk dat zijn gekende Kangoo lanceerde in een ‘groene’ variant, maar vandaag vindt u bij de meest gekende automerken die ook bestelwagens produceren wel een of meer elektrische varianten. Ze halen een rijbereik tussen 100 en 650 kilometer en daar betaalt u € 30.000 tot € 72.000 voor.
Het is echter die enigszins beperkte actieradius die de ontwikkeling van elektrische vrachtwagens afremt. Het gewicht van de lading, de buitentemperatuur en het type traject hebben immers een grote invloed op de autonomie van het voertuig. Toch zien we dat stilaan meer merken en chauffeurs zich wagen aan de uitdaging. Terwijl er in 2022 slechts 24 nieuwe elektrische vrachtwagens werden geregistreerd, waren dat er in 2023 al 113. Geen indrukwekkend aantal, maar wel een indrukwekkende stijging. Het zal ervan afhangen in welke mate de actieradius nog zal stijgen of en wanneer de elektrische vrachtwagen een volwaardig alternatief kan bieden voor de brandstofvrachtwagens die internationale ritten doen.
Wat brengt de toekomst voor elektrische bedrijfswagens?
Een markt die groeit, prijzen die dalen
Het klopt dat de aankoop of leasing van een elektrisch bedrijfsvoertuig vandaag duurder uitvalt dan een klassieke wagen, toch zien we dat de markt democratischer wordt. Door de groene revolutie en de nood aan een koolstofneutrale toekomst zullen de prijzen van de elektrische bedrijfsvoertuigen de komende jaren blijven dalen, omdat de vraag groter wordt en technologie toegankelijker. En hoewel de aankoopprijs van een elektrische bedrijfswagen momenteel hoger is, ligt de ‘total cost of ownership‘ een stuk lager. Bovendien zijn het de enige auto’s die de komende jaren nog van fiscale voordelen zullen genieten, zeker wanneer ze voor professionele doeleinden gebruikt worden. Dat maakt het de moeite waard om toch eens de rekensom te maken voor uw onderneming.
De ontwikkeling van het laadnetwerk
De beperkte autonomie van elektrische bedrijfsvoertuigen is steeds minder een probleem. Vandaag hebt u al gauw een auto met een actieradius van 400 kilometer na een volledige oplaadbeurt. En dat niet alleen, België rolt een steeds groter laadnetwerk uit, mede gemotiveerd door de Europese laadpalenverplichting. Die wil ons volledige continent toegankelijker maken voor elektrische chauffeurs en de betaling aan openbare laadpalen standaardiseren. Een duidelijk overzicht van alle beschikbare laadpunten in België en onze buurlanden, vindt u hier.
Met een Luminus laadpas betaalt u vlot aan die oplaadpalen. U vraagt ze gratis aan en kan ermee terecht op meer dan 1.000 plekken in Europa. U vindt ze terug met deze interactieve kaart.
Liever zelf laadpalen installeren op uw publieke parking? Luminus biedt u niet alleen een uitgebreide ondersteuning, maar mogelijk ook een volledige ontzorging. Als uw parking in aanmerking komt, kunnen wij snelladers plaatsen. Zo genieten uw bezoekers van toegankelijke laadinfrastructuur. Ontdek of uw site hiervoor in aanmerking komt.
Wenst u meer informatie over de integratie van elektrische auto’s in uw bedrijfswagenpark? Ontdek ons e-mobility aanbod.