Zelfs met de stijgende elektriciteitsprijzen blijft elektrisch rijden goedkoper dan rijden met een diesel- of benzinewagen. Met een elektrisch wagenpark bent u dus niet alleen goedkoper af, maar trekt uw bedrijf resoluut de kaart van duurzaamheid en langetermijndenken. De overstap kenmerkt u als verstandige bedrijfsleider, maar vraagt ook enkele aanpassingen. Neem dus zeker op voorhand onder de loep welke laad- en vergoedingsmogelijkheden het meest tegemoetkomen aan uw behoeften en die van uw medewerkers.
Opladen op de werkvloer
Hoe werkt het?
De gemiddelde bedrijfswagen legt in België 77 kilometer per dag af. Met één oplaadbeurt komen uw werknemers dus ruim toe voor hun dagelijkse behoeften. Samen met Luminus berekent u hoeveel laadpunten u nodig hebt op de parkeerplaats van uw bedrijf.
Maak goede afspraken met uw werknemers om te plannen wanneer iedereen de laadpalen kan gebruiken.
- Leuk! Luminus biedt de optie om de laadpunten te personaliseren volgens de stijl van uw organisatie.
Hoe wordt dat vergoed?
U hoeft geen verdere vergoeding aan uw werknemers te betalen wanneer zij hun wagen aan uw laadpalen opladen. Het verbruik ervan komt rechtstreeks op de energiefactuur van het bedrijf.
Opladen aan een laadpaal
Hoe werkt het?
Publieke laadpalen zijn intussen een vertrouwd zicht in het straatbeeld geworden. U vindt ze verspreid in vele steden, op parkings van winkelcentra en supermarkten, op snelwegparkings, enz. Naast de standaard laadpalen van 11 kW, bestaan er ook snellaadpalen met vermogens van 22 kW tot zelfs meer dan 150 kW. De meeste snellaadpunten in België klokken af op 43 of 50 kW.
Voorbeeld van laadtijden
We vergelijken de laadtijd van een laadpaal van 11 kW met die van een laadpaal van 50 kW. We nemen hiervoor het voorbeeld van een BMW i3 met een batterijcapaciteit van 42,2 kWh.
Aan een laadpaal van 11 kW duurt het bijna 4 uur om de batterij helemaal op te laden.
Aan een laadpaal van 50 kW duurt het slechts 1 uur om de batterij helemaal op te laden.
- Doorgaans is het aangeraden om een elektrische wagen slechts voor 80% op te laden aan een snellaadpaal. Daarna gaat het laden een stuk trager wat de laadbeurt weer een stuk verlengt.
Wil je zelf de laadtijd van een elektrische wagen kennen aan de verschillende types laadpalen? Gebruik dan de handige calculator van Sibelga.
Hoeveel kost het laden?
Aan een privélaadpaal laden, thuis of op het werk, is altijd goedkoper dan publiek laden. Laden aan een publieke laadpaal kost tussen 0,30 en 0,70 €/kWh, afhankelijk van je abonnementstype en het soort laadpaal (normale lader of snellader). Volgens een test van mobiliteitsorganisatie VAB is laden aan een snellaadpaal daarmee ongeveer 5,9 keer duurder dan het goedkoopste tarief op het werk of thuis! Informeer uw werknemers hierover en vraag hen om enkel als noodoplossing aan een publieke laadpaal op te laden.
Bovenop die duurdere laadkosten komt soms ook een rotatiekost. Dat is de vergoeding die u betaalt wanneer uw wagen aan een oplaadpaal geparkeerd blijft nadat het opladen achter de rug is. Die kan oplopen tot wel € 15 per uur!
Conclusie: Het is altijd slimmer (lees: goedkoper) om uw elektrische wagen thuis of op het werk te laden.
Hoe wordt dat vergoed?
Voor opladen aan een publieke laadpaal, krijgen werknemers meestal een laadkaart, vergelijkbaar met een tankkaart. Het split-billingsysteem van Luminus splitst de stroom die wordt gebruikt om de auto op te laden van de elektriciteit die voor privédoeleinden wordt gebruikt. Uw werknemers worden dan vergoed via onkostennota’s.
Opladen bij de werknemer thuis
Hoe werkt het?
Wat tegenwoordig het vaakst voorkomt, is dat werknemers hun bedrijfswagen thuis opladen. Uw medewerkers voorzien van een thuislaadpunt is een mooie geste die hen meer flexibiliteit en comfort levert. Voor u die beslissing maakt, ga dan zeker na of de elektriciteitsinstallatie van de woning geschikt is voor deze grootverbruiker – met sommige oudere uitrustingen is dit niet mogelijk.
- Door de installatie van een laadpaal of wallbox (een beveiligd oplaadpunt aan de muur), laden autobatterijen een pak sneller op, dan wanneer uw medewerkers ze aan een simpel stopcontact hangen.
- De plaatsing van zo’n oplaadpunt kost tussen 500 en 3.000 euro, met grote verschillen tussen automerken, leveranciers, vermogen, communicatie vanop afstand, enzovoort. Hoe dichter de laadpaal bij de zekeringkast staat, hoe goedkoper de installatie. Daarbovenop komen ook nog de kosten van de verplichte keuring (ongeveer 100 euro). Luminus bezorgt u met plezier een meer concrete inschatting: vul de vragenlijst in om te zien welke laadpaal het best bij uw bedrijf past of contacteer ons voor advies op maat.
- In een leasecontract zit naast de huur van de wagen ook vaak de installatie vervat van een laadpunt bij de bestuurder. Een slim systeem registreert het energieverbruik en verrekent het in uw maandelijkse factuur.
- Heeft uw werknemer zonnepanelen en een thuisbatterij? Dan kan hij die ook gebruiken om zijn autobatterij mee op te laden. (Dat zijn trouwens ook handige installaties voor bedrijven.) Sommige automodellen slaan die stap zelfs over: zij gebruiken hun eigen autobatterij als thuisbatterij.
Bekijk in deze video hoe de installatie van een laadpaal bij uw werknemers thuis gebeurt
Hoe wordt dat vergoed?
- De meest eenvoudige oplossing is de forfaitaire onkostenvergoeding voor werknemers die hun bedrijfswagen thuis opladen. Die komt op € 6,67 netto per oplaadbeurt voor 100% elektrische wagens en € 2,73 netto voor hybride auto’s. Uw personeel krijgt dit uitbetaald met hun maandelijkse loonafrekening.
Let op! Deze onkostenvergoeding is in principe een tijdelijke oplossing, tot de werknemer beschikt over de nodige thuisinfrastructuur.
- Als werkgever kan u ook de installatie financieren van aangepaste thuisinfrastructuur zoals een wallbox. Een ingebouwde energiemeter berekent het verbruik, los van de overige energiekosten van uw werknemer. Volgens het principe van een split bill, komt een deel van de energiefactuur dan rechtstreeks bij u terecht.
- Een werknemer kan ook zelf thuis en aan publieke laadpalen de werkelijke laadkosten voorschieten en die door u laten vergoeden via een onkostennota.
Vergeet de registratieplicht niet
Kiest u voor laadpalen met een vermogen van 5 kVa of meer? Dan moet u hun aansluiting op het net melden bij de netbeheerder. Zo kan die het gebruik van het net beter inschatten en anticiperen op grote pieken en overbelasting. Die meldplicht geldt ook voor bestaande laadpalen waar u significante wijzigingen bij aanbrengt. In Wallonië moeten ook de reeds geïnstalleerde laadpalen van ≥5 kVa geregistreerd worden.
Tot 31 december 2023 is er sprake van een gedoogbeleid. Daarna kan u een fikse boete ontvangen als u uw laadpaal – publiek of privaat – vergeet aan te melden. Registreer uw laadpaal in Vlaanderen bij Fluvius en in Wallonië bij Ores of Resa.
Neem uw werknemers mee in het verhaal
De kans is groot dat uw medewerkers enthousiast zullen reageren wanneer u overschakelt op een elektrisch wagenpark, maar vergeet niet hen goed te informeren. Het is een ideale aanleiding voor interne blogs of nieuwsbrieven over het verloop van de overschakeling. Vraag hen in polls naar hun mening en behoeften, en houd daar ook effectief rekening mee. Zo bent u aan het einde van de rit niet alleen een groene werkgever, maar ook een uiterst geliefde! Luminus ging u al voor en bundelde alle tips voor de elektrificatie van uw bedrijfsvloot in een handig e-book.