De premieregeling voor groene investeringen van bedrijven ziet er heel anders uit dan die voor particulieren. Het zogenaamde callsysteem voor ondernemingen is misschien iets complexer, maar deze steunregeling hielp al duizenden bedrijven hun groene installaties te financieren. Ontdek hoe een call in zijn werk gaat.
Grote, energiebesparende investeringen, zoals duurzame warmte, komen in aanmerking voor steun via een competitief call-systeem. Zo kan u een deel van de investering terugverdienen. Om goed voorbereid deel te nemen, vindt u hieronder alles wat u moet weten over de steunregeling voor groene investeringen:
- Wat houdt het call-systeem in?
- Hoe verloopt de call-procedure van steunaanvraag tot uitbetaling?
- Hoe kan Luminus u helpen en adviseren?
- Is een energiebesparende installatie ook zonder call-steunregeling interessant?
Wat is de call-steunregeling in Vlaanderen?
In tegenstelling tot het oude systeem van de groenestroomcertificaten voor zonnepanelen, bent u op voorhand niet zeker van overheidssteun. Hiervoor dient u een steunaanvraag in te dienen om deel te nemen aan een call. Dat is een wedstrijd of projectoproep, uitgeschreven door de Vlaamse overheid.
De regering verdeelt een vooraf vastgelegd budget over de aanvragers die voldoen aan de voorwaarden. De meest energie-efficiënte projecten per gevraagde euro steun komen vooraan in de rangschikking en maken dus meer kans op overheidssteun.
Hoe verloopt de call-procedure van steunaanvraag tot uitbetaling?
Elke call volgt hetzelfde proces, maar afhankelijk van het thema zal de invulling er enigszins anders uitzien. Hier vindt u in grote lijnen het standaard stappenplan voor deelname aan een calloproep.
STAP 1: Voorbereidende studie
Voor de opening van de call waaraan u wil deelnemen (STAP 2), verzamelt u de nodige documenten als voorbereidende stap, liefst ondersteund door een expert.
STAP 2: Opening van de call: uw steunaanvraag
U hebt een bepaalde periode (meestal 14 dagen) de tijd om uw steunaanvraag in te dienen tussen de opening en de afsluiting van een call-oproep. Check hier de actuele calls.
STAP 3a: Beslissing ontvankelijkheid
U krijgt de bevestiging of uw steunaanvraag al dan niet ontvankelijk is. Let op, dit is geen beslissing over de eventuele steun. U krijgt alleen te horen of uw steunaanvraag aan alle voorwaarden voldoet.
STAP 3b: Beslissing over toekenning steun
De ontvankelijke steunaanvragen worden gerangschikt. De projecten met de laagste verhouding aangevraagde steun ten opzichte van de verwachte energie-efficiëntie en levensduur, komen eerst aan bod. Maximaal twee maanden na sluiting van de call-oproep krijgt u te horen of u ook effectief steun zal krijgen – al kan deze periode enigszins verschillen naargelang de call.
STAP 4: Bijkomende documentatie in orde brengen
Meestal dient u nog enkele documenten te voorzien, zoals een garantie van bankwaarborg, een keuringsverslag na de voltooiing van de installatie en eventuele rapportering van veranderingen.
STAP 5: De uitbetaling
Als u alle stappen volbracht heeft, gaat de Vlaamse overheid over tot uitbetaling. Afhankelijk van de call gebeurt dit in één keer of in schijven en moet u nog een aanvraag indienen voor de uitbetaling.
Hoe kan Luminus u adviseren en ontzorgen?
Onze experten staan klaar om u te adviseren.
Let op: om in aanmerking te komen voor steun is het essentieel dat u geen enkele deadline in het proces overschrijdt. U vindt alle details op de website van de Vlaamse overheid, maar wij zoeken het graag samen met u uit. Heeft u nog vragen over calls groene energie, stem dan verder af met onze experten.
Is een energiebesparende installatie ook zonder call-steunregeling interessant?
U kunt uiteraard ook energiebesparende installaties plaatsen zonder deze steun aan te vragen.
Maar wie de investering in groene warmte graag wat goedkoper maakt, heeft tussen 21 oktober en 4 november 2024 de kans om te profiteren van het call-systeem.